Nieuwsflits 23 augustus 2010
Toen we er eindelijk door waren hebben we een weerbericht binnengehaald en daaruit bleek dat het dinsdag (morgen dus) beter zou worden, west 4-5 bf.
Bij de ingang van de staande mast route kwamen we Compaen de Kogge uit Tholen weer tegen en namen het besluit toch naar Ijmuiden te gaan om via zee naar Zeeland terug te keren.
Toen we daar in de avond arriveerde zagen we dat het weerbericht nog steeds hetzelfde was, west 4-5 bf.
Gisteravond bleek het weer toch een eigen koers te varen en zat er al 6-7 in en niet west maar zuid west, op kop dus.
Vanmorgen was de lucht zo zwart dat we wederom naar de weerberichten aan het vissen waren en…..nog slechter, windstoten naar 8 en 9 bf.
Op een gegeven moment begon de wind aan te trekken én te regenen, niet meer normaal, op een gegeven moment constant 7 met rukwinden.
We besloten om toch maar via de staande mast route te gaan, maar te wachten tot morgen, omdat vandaag alle schepen die hadden deelgenomen aan Sail zouden vertrekken richting…juist, Ijmuiden.
Bovendien was het zo slecht dat je nauwelijks je kop buiten kon steken, maar toen werd er geklopt en verscheen er een havenmedewerker!
Of we weg wilde gaan omdat de ligplaats houder terug was gekomen godverdegotver.
Ik vroeg die man hoe ze het in hun kop haalde om iemand met zo,n weer weg te sturen en ons niet hadden verwittigd dat we op iemands plaats lagen.
Sorry mijnheer, ik kan er ook niets aan doen, maar U moet weg.
Aangezien ze de haven in "orde"aan het maken zijn voor de Hiswa lag alles op z,n kop en was er geen andere plaats, waarop we in allerijl weg moesten naar de sluis.
Bijna ondoenlijk om met dat weer tussen steigers en 3 dubbel geparkeerde boten door te varen, maar daar ging het ( nauwelijks) nog ZONDER schade.
Echter bij de sluis aangekomen nam de wind toe tot 8 bf met één grote file van…3 masters, sleepboten, kleine schepen,binnenvaart etc etc etc.
Toen we bij de remming waren om af te meren stonden er golven, de wind kwam van achter in met krachtje 7-8 bf. We deden ons uiterste best om tegen de remming aan te komen, maar de wind en de golven en de vele schepen dachten er anders over en flikkerde ons met de boegspriet tegen de remming waarop het stuurboord licht werd vernield.
Toen we het sein kregen om de sluis in te varen kwam er een beroepsvaart schip was eerst moest en wij ( 3 zeilschepen er achter.
Bij de sluis aangekomen zagen we dat er gewoon GEEN plaats was en moesten we vol achteruit met allemaal rond draaiende schepen die lagen te wachten, ongekend!!
We moesten voor de tweede keer dus afmeren aan de remming én schade nummer 2 toevoegen.
We probeerde zo rustig mogelijk langs de remming te komen hetgeen aardig lukte maar, wind en golven brachten de stootrand net onder een van de balken waarop deze aan de achterkant scheurde en loskwam, vreselijk.
Zo lang varen we al en nagenoeg nog nooit schade gehad en nu 2 keer binnen een uur, wat een gekkenhuis, nog nooit zoiets meegemaakt.
Toen we uiteindelijk door de sluis konden zónder beroeps moesten we in z,n achteruit naar binnen, zo hard waaide het.
Nu liggen we voor de eerste brug te wachten die ons binnendoor de staande mast route moet voeren en die draait pas om 1930 uur, 3 uur wachten dus.
We liggen nu naast een grote platbodem uit Goes,gezellige mensen!
We zijn woedend op die sullen van Ijmuiden en hopen dat heel die kolerezooi afbrand, pokkeleiers!
We likken de wonden en zijn total loss voor het moment, maar….we zullen doorgaan, we motten wel.
Zo, dat zijn we kwijt, en ja, het lucht een beetje op om dit te schrijven.
Groeten.
< Vorige | Volgende > |
---|