Home Nieuws Wereldreis 2017 Nieuwsflits November Nieuwsflits 3 Nov Pankor marina

Nieuwsflits 3 Nov Pankor marina

.... maar voor de deur voor anker. Positie 04gr12.791 N 100gr35.949 Oost

Hallo mensen, hier zijn we weer met een lange update.

Vanmorgen aangekomen in Pangkor, en vlak voor de deur voor anker gegaan. We willen niet meer met die hele meute in de marina liggen zoals in Puteri Harbour. Levert niks méér op als frustratie!

Maar even terug naar onze bevindingen in Puteri, waar het personeel van de marina uitermate vriendelijk en behulpzaam was en we deelnemer zijn geworden van de Maleisié rally naar Langkawi. Waar we ook een lekker welkoms diner aangeboden kregen in een chick hotel en waar Marianne UBER heeft geinstalleerd op onze nieuwe smartphone, een goedkope manier om met de taxi te reizen. Waar we ook weer diesel moesten tanken, 150 ltr. voor 0.60 euro cent per ltr. Én we een nieuwe slang tussen de motor en boiler hebben geplaatst omdat de ouwe lekte als een mandje. Alles netjes verzorgt door ARAB, één van de medewerkers, die zelfs de Nat. vlag van Maleisié voor ons had gekocht.
Waar we tevens een reisje met de bus hebben gemaakt naar Johor Bahru en Malakka, waar véél Nederlandse architectuur te vinden is, een schitterende stad! Kortom, een mooie beleving voor weinig geld, waar we ook een nacht in een Hotel hebben doorgebracht, ( Malaka).
Ook zijn we getuige geweest van een heuse DOOM race, dat zijn die rare vliegende objecten met 4 propellers. Ongelooflijk hoe snel die gaan én hoe behendig de deelnemers zijn. Ter plaatse heb ik ook nog een interview gegeven voor de televisie, ( NIET mijn ding).
Een weekend lang hebben we ook kunnen genieten van een INDIA evenement met zang en dans en lekker eten.

We hebben beide een uitgebreid bloedonderzoek laten doen, Marianne blijkt nog steeds kerngezond te zijn en ik bracht het er minder goed vanaf. Wordt vervolgt!

Van Puteri uit vertrokken naar Palau Pisang, 35 mijl verderop in de Malakka straat, waar we één nacht redelijk voor anker hebben gelegen.
Over de volgende tussen stations kunnen we kort zijn...Port Dickingson--Port Klang, ( marina Royal Selangor yacht club)--Palau Angsa--Palau Lalang en nu dus PANGKOR. Ellendige ankerplaatsen met vissers, netten en 10 tallen boeien, één keer in het donker moeten verkassen vanwege de visserboten, voornamelijk rond Port Klang, van zuid naar noord. Royal S.Y.C. was een verzoeking, we werden zowat over de 'steiger ' geslagen, sterke stroming (3-4 kn.) vies stinkend water met dooie ratten en alles hing zo,n beetje aan elkaar geknoopt v.w.b. de steigers. Wij hebben deze 'marina' aangedaan omdat we op weg naar port KLANG erg snel gingen vanwege de stroming, en we daar dan aan zouden komen met slack tij, oftewel voor jullie landrotten, stilstaand water....mooi NIET!
De meeste ankerplaatsen aangegeven door de Cruising guide zijn bezet door vissers OF afgebakend door netten, jaghhhh!

Vanmorgen in alle vroegte vertrokken van Palau Lalang, gisteren daar aangekomen na 63 mijl op de motor. We konden Pangkor niet halen, omdat dat nog 12 mijl verder was en het intussen al 1800 uur was. Mooi eiland, daar is alles mee gezegd, moeilijk ankeren ( moeten herankeren) en s'morgens bijna op de kant in 2.9 m water ( geankerd in 12 meter), wind was behoorlijk hard vanwege een bui en stroom idem dito. Erg spannend allemaal met veel gevloek van deze kant omdat we de ankerbol NOG het anker uit het water kregen en uiteindelijk ook nog een rvs plaats van de boegspriet meenam...k.t k.t k.t.

Nu liggen we op 2.40 m ondiep water in de klei voor de deur van de marina, waar de zeilboten/Catamarans binnen beginnen te lopen.
We hebben vanmorgen zoveel mogelijk gedaan aan boord zoals de laatste dieselkannen geleegd, de gasfles omgewisseld, klei en modder verwijderd etc.
We hebben al contact gelegd met een firma voor de ketting in Thailand, maar....we weten dat het 10 mm ketting moet zijn, Din 766, en dat is het. Nu vragen ze of het 10X28 of 10X30 moet zijn, wat is dat weer voor een vraag, IK weet het niet!
Maar...we moeten er aan geloven, zo ankeren is monikken werk en gevaarlijk, kosten maar liefst 900 euro!

Ook is de BOOPSLOOP in coma, lekt steeds harder en moet worden vervangen....( sponsors gevraagd). Maar heeft het wel 10 jaar volgehouden, dus....niet mopperen!

De andere rally deelnemers zullen hier over een dagje of 6-7 aankomen met zo'n 53 ingeschreven boten, druk druk druk, wij blijven lekker buiten liggen, geen gezeik met contact gestoorde buren.

Een voorbeeldje....zitten in de kuip te lezen, horen we...kuch kuch kuch, heel overdreven. Komt er iemand over onze vinger steiger naar de kuip lopen met een wiskey of zo in z'n hand en begint steeds harder te kuchen, zegt dat hij bijna stikt en geen adem meer kan krijgen. IK adviseer hem om gauw naar een dokter te gaan. Zegt HIJ....'dat komt door de rook van jouw motor'. Hoezo rook, er starten toch wel meer mensen de motor OF generator.
Ik zeg dat we stroom moeten draaien. HIJ zegt..'je hebt toch zonnepanelen en windgenerator. Ja zeg IK...maar als er geen zon is EN het niet waait, heb ik daar niks aan. En walstroom dan zegt HIJ, Ja, DAAR heb IK ook niks aan want de walaansluiting heeft teveel zout gezien en werkt ook niet, dus?
Die lul heeft een hele week z,n bek niet opengedaan, zelfs als we s'morgens goedenmorgen riepen, keek hij nauwelijks op, maar zeuren kon hij wel. De buren aan de andere kant riepen hel en verdoemenis toen ze hoorden dat we via de Rode zee terug naar Europa wilde.
Wat daar voor negatief gelul uitkwam wil je echt niet weten.

Wij zijn vermoedelijk TE nuchter voor deze categorie van zeilers, we willen ook geen vragen meer beantwoorden zoals...'wat deed je in je werkzame leven' , dan kunnen ze een stempeltje zetten, ik zeg dan meestal....ZO MIN MOGELIJK!
Populair doen om aansluiting te vinden met een stel maloten, DAT DOEN WE NIET.
We blijven lekker samen zeilen en borrelen, ( hoewel NU even niet) en ruzie maken, daar hebben we niemand voor nodig.

In Januari moeten we werkzaamheden laten doen aan de BB. Houtwerk, motorsteunen plaatsen, nieuwe grootschoot overloop, Ijskast moet worden gemaakt ( kunnen we al bijna een jaar) niet meer gebruiken, nieuwe ketting, antifouling etc. etc. We zien wel waar we uitkomen!

Zo mensen, jullie zijn weer bijgeluld, wij blijven hier een weekje tot 10 dagen lekker liggen en aan dan weer verder naar het eiland PENANG, waar ik een hospitaal zal gaan opzoeken. Van daaruit dan weer door naar het einde van de rally, n.l. LANGKAWI.

Maar dat duurt nog een kleine maand.

De groetjes aan iedereen, EN...blijf vooral jezelf...verloochen niet waar je vandaan komt en blijf vriendelijk, zoals mijn vader altijd zei, 'Met de hoed in de hand, kom je door het ganse land'. En DAT was een BOER, uit een heel klein dorpje, waar IK overigens OOK vandaan kom.

Groetjes en blijf GEZOND.

' Er is geen mens die aan het einde van z'n leven zegt dat hij er spijt van heeft niet meer tijd op kantoor doorgebracht te hebben'.

 
Main Menu