Home Nieuws Wereldreis 2017 Nieuwsflits Oktober Nieuwsflits 6 Okt Puteri Harbour/marina

Nieuwsflits 6 Okt Puteri Harbour/marina

Maleisié, Johor Barhu, Positie 01gr25.063 N 103gr39.466 Oost

Hallo beste mensen, hier zijn we weer met een korte update.

Zoals jullie weten lagen we in een marina (BBT) op het eiland Bintan om uit te klaren.
Nou, zoals we al vele malen hadden meegemaakt, DUS NIET!
We kregen de papieren terug van de boot invoer. Deze waren volgens die Balikluivers niet goed.
Wij moesten een brief gaan schrijven en toestemming vragen aan de customs in Jayapura om UIT te klaren.
Dit zou 3 dagen gaan duren volgens die papier vreters.

Onze agent ter plaatse kon niet zoveel doen, en dus waren we genoodzaakt om contact op te nemen met onze ANDERE agent, Ruth uit Bali.
Nu, na veel gelul over en weer moesten we naar Tanjung Pinang 100 km verderop, om daar de customs op te zoeken.
Zou dinsdag gebeuren, de dag nadat we waren aangekomen, DUS NIET. Onze agent ter plaatse moest naar het ziekenhuis, dus...het werd woensdag.
Woensdag dus naar TP gereden en daar hetzelfde verhaal, niet goed....agent bellen, veel overleg, steeds meer mensen erbij betrokken, maar...
na urenlang getouwtrek en oeverloos gelul, en dankzij onze agent TP, toch papiertje gekregen na contact met Jayapura aan de andere kant van Indonesié.

Dus eindelijk na zeer veel frustratie terug naar de marina, waar intussen de andere 3 boten al lang en breed in Maleisié lagen.
Onze agent vond het heel vervelend voor ons en trakteerde op een uitgebreide maaltijd, wederom ongelooflijk. Ook hoefden we niks extras te betalen voor de trip naar TP.
s,Avonds kregen we al de papieren overhandigd van de autoriteiten, met de mededeling meteen te vertrekken, MOOI NIET!
Flikker even lekker op, in het donker vertrekken en de drukke shippinglane van Signapore oversteken, ik dacht het NIET!

s,Nachts om 0400 uur alles klaargemaakt en vertrokken. De hele rit stroom mee, ongekend voor ons, steeds tussen 6.5 en 7.5 kn snelheid.
Afstand was 67 nm, aankomst in Puteri marina was 1400 uur Indonesische tijd, hier 1 uur later.
Zéér drukke scheepsbewegingen in de straat, ongelooflijk veel schepen voor anker, uit moeten wijken voor sleper met last, ( daar hebben we iets mee), die niet antwoorden op VHF radio.
POLITIE boot uit Signapore langszij met vragen zoals...waar komen jullie vandaan, waar gaan jullie naartoe etc. Allemaal zeer vriendelijk, maar....hier heeft niemand zoiets meegemaakt, nou, WIJ lekker wel.

Laatst schreef ik iets over andere zeilers, vooral die van Australié. Nou beste mensen, die Duitsers kunnen er ook wat van hoor.

Waren de eerste dag in de marina uitgenodigd om een biertje te komen drinken aan boord van een Duitse Cat. Toen ze hoorden dat onze papieren 'niet' in orde waren, kwam die Bratwurst even langs om te zeggen dat het beter was dat de autoriteiten ons niet bij hun aan boord zagen als ze de papieren kwamen afgeven, doen we wel in Puteri marina, ha... MOOI NIET! Dachten waarschijnlijk dat we criminelen waren.

We zullen dit soort lui wel AANTREKKEN denken we, maar we zullen ze zeker NIET missen!

Nu dus in Puteri marina, prachtig om weer in modernere omstandigheden te vertoeven. Mooie marina, behulpzame medewerkers, en....GEEN papierwerk en een ZEER vlotte inklaring, stempeltje en...3 maanden verblijf....GRATIS!
Vandaag naar supermarkt geweest, niet te geloven zo modern, alleen met kijken komen er al kilo,s bij aan m,n goddelijke lichaam.
Geweldige eerste indruk, vriendelijke mensen en alles weer te krijgen, en dat minstens 16 maanden lang, WOW!

Marianne is ook blij, gisteren samen lekker gegeten hier en vandaag een fles wijn gekocht, véél goedkoper dan in Indonesié.
Nu even lekker bijkomen van al die opgedane indrukken, Indonesié zal nooit meer uit onze gedachten verdwijnen.

Binnenkort zullen we de laatste foto's versturen van Indonesié.

We blijven hier ongeveer 3 weken en gaan dan verder door de Malakka street naar Langkawi ( Maleisié)-- Thailand.

Groetjes van ons en bedankt voor de mailtjes die jullie verstuurde naar aanleiding van onze opmerking 'jullie zullen ons wel vergeten zijn' .
MOOI NIET DUS!

' Ik geloof dat ik jarig ben, want ik heb nog nooit zo'n leuke dag gehad '.