Home Nieuws Wereldreis 2017 Nieuwsflits September Nieuwsflits 6 Sept Karimunja Island

Nieuwsflits 6 Sept Karimunja Island

Tocht naar Bawean en Karimunjawa eiland, onstuimig en ondiepe Java zee.

Karimunjawa eiland, positie ...5gr51.446 Zuid 110gr25.765 Oost

Hallo beste mensen, voor anker in blauw helder water, tussen koraal en met valwinden die elke 5 minuten richting 30 kn. gaan.

Karimunjawa

Na ons vertrek uit Lovina bay Bali, hebben we de 240 nm mijl naar het eiland Bawean op een zeer onrustige en ondiepe Javazee afgelegd.

Het zijn er uiteindelijk 280 nm geworden omdat we veel hebben moeten tacken, wind was constant pal van achter met een sterke tegenstroom, 1 tot 2.5 kn. maar liefst.
Maar ja, we hebben wel alles kunnen zeilen, en daar gaat het tenslotte om.

Bawean heeft een zeer beschutte ankerplaats, 6 meter diep en zand/modder. Ook daar hadden we last van de valwinden.
Het grote dorp zelf is niet veel, is volledig Moslim en heeft meer Moskeeén dan huizen volgens mij. Wel hele mooie huizen.
Toch was ook hier weer het eerste wat we hoorden....Money Money, give my Money. Toen we aan het lopen waren richting dorp, stopte een brommertje met een man en vrouw. De man vroeg..'hebben jullie geld' , ja, hoezo! Zij wil geld hebben van jullie, geef haar geld!
Ja, dat dacht ik niet, goedenmiddag en tot in de pruimen tijd.
Ook de vele Moskeeén met hun grote speakers en afgrijselijk geluid stemden ons niet vrolijk, dus...wegwezen!

Na 27 uur zeilen met een gemiddelde van 5 kn. kwamen we gisteren aan op het eiland Karimunjawa, 140 nm.
Je kunt hier op een paar plaatsen ankeren, wij hebben gekozen voor ankerplek B, uit de cruising guide. Mooie plaats, een beetje tricky om binnen te komen, maar met de gedownloaden kaarten op ons Ovital ( Google kaarten) systeem een fluitje van een cent. Maar.....er staan hier valwinden, niet normaal, in één seconde van vlak water en geen wind naar soms meer dan 30 knopen, dus...onrustig, maar je kunt niet alles hebben nietwaar.

We hebben vandaag weer een scooter gehuurd, en zijn rond het eiland gereden en naar het dorp, want meer is het niet. Hebben wat fruit kunnen scoren en melk, want dat is bijna niet te krijgen op deze eilanden. Er zijn een paar resorts, waar we gisteren hebben gegeten, en vandaag local food in het dorp.

Marianne heeft ook nog een Mahi Mahi gevangen, kleintje, maar genoeg voor ons beidjes.
Ook hier weer geen zeilers, dus we maken de gezelligheid zelf maar, mmmm.

Wij vinden het verschil tussen Moslim en Hindoe erg groot, de ene verkondigd zijn geloof tamelijk agressief en de andere op een zeer rustige passieve en vredelievende manier. Dat is wat ons opvalt hier.

Ook hebben we onderweg een bijna aanvaring gehad met een vissers boot. Deze kwam van een afstand recht naar ons toe in de nacht, en wat we ook deden aan koersveranderingen, niets hielp, wij naar links...hij naar rechts etc. Lampen aangemaakt, radio contact gezocht, noppens, gewoon recht op ons afkomen die schoft. Want anders kan ik het niet benoemen, sommige zijn echte boeven! 20 meter of zo voor onze boeg draaide die piraat weg en ging langzij varen, ik was in alle staten en helaas NIET in het bezit van een bazooka, binnen 3 minuten gaf die idioot gas en ging er vandoor, nou bedankt, weer een schone onderbroek aantrekken.

Ook zijn we weer dichter bij 'huis' 1 uur maar liefst.

We zullen hier een paar dagen blijven en richting weekend naar het 320 nm verderop gelegen Belitung gaan, vanwege de afstand zullen we er 3 nachten over doen, in 2 dagen is het voor ons niet te halen, dus vertrekken we op dag 1 om 1600 uur, en hopen dat dat geen verkeerde beslissing is. Je wilt tenslotten altijd met daglicht aankomen, we zien wel weer hoe het afloopt. Daar gaan we ook voor de laatste keer ons visum verlengen, we moeten dan voor 1 november Indonesié uit zijn.

In Maleisié willen we een ruststop inlassen, we zijn daar beide wel aan toe, vermoedelijk zal het een goedkope marina worden in Johor Baruh
of een marina in de Malakka straat, alles mag en niets moet, maar we zijn er wel aan toe, even geen zeilen, plannen, repareren etc.

Nou mensen, we hopen dat jullie ook weer een beetje meegenoten hebben en wensen jullie allemaal een gezond en fijn leven toe.
Helaas zal het er nog niet inzitten om de meeste van jullie weer eens persoonlijk te ontmoeten, maar....misschien geeft de staatsloterij het juiste antwoord.

Groetjes van deze kant.

Elk einde is slechts een nieuw begin.