Home Nieuws Wereldreis 2017 Nieuwsflits Juli Nieuwsflits 29 Juli Serangan

Nieuwsflits 29 Juli Serangan

Zaterdag 29 juli 2017, Serangan, BALI, positie....08gr43.281 Zuid 115gr14.534 Oost

BALI, gisteren aangekomen om 0700 uur vanuit Lombok en een gezellige ontmoeting gehad met een 'ouwe' vriend uit Nederland en zijn vrouw, en lekker bij gekletst over 'vroeger', met een koud Bintangetje of wat...

Ad en Marianne blij met bezoek uit Nederland. Hans en Suus van der Weijst

Foto's Lombok

Foto's Bali

Vandaag naar de Havenmeester geweest samen MET onze Agent die hier haar kantoor heeft, alles verliep zeer vlot en zonder problemen.
Tevens een nieuwe bril kunnen regelen voor Marianne, in de verderop gelegen stad Denpasar, onze gasfles afgegeven voor een ( zeer dure) vulling, 35 euro voor een 6 ltr. fles, etc.
Maar eerst ons verhaal vóór BALI;

Laatste ankerplaats op de Komodo eilanden was Noord Komodo, waar we zowaar een zeer grote 'draak' over het strand zagen lopen, prachtig, en dat in het wild. In het park worden ze natuurlijk gevoerd, ( al zeggen ze van niet) om de toeristen te plezieren, zodat er vele bij elkaar zitten voor de foto,s. In het wild over het strand zien lopen is uniek volgens de kenners. s,Avond zagen we ook nog wilde zwijntjes over het strand flaneren, waarschijnlijk om hun lichaam aan te bieden aan de 'draken', wij denken dan ook dat het strand een soort 'tippelzone' is

De volgende dag op weg naar het plaatsje Where, 30 mijl verder tussen 2 eilanden in. Nou, DAT was spannend, wind trok aan tot 6 bf., stroming tussen de eilanden 4-5 knopen TEGEN, een ongekend woelige zee en een voortgang van 1-2 nm per uur. In de verte zagen we op de ankerplaats de boten springen, dus besloten we om DAAR niet naartoe te gaan, niet veilig!
Aangezien we weinig voortgang maakte, moesten we dus een nachtje doorgaan, omdat we de volgende ankerplek niet meer konden aandoen voor donker. Jammer maar helaas, dat kan natuurlijk ook gebeuren. We hebben alles kunnen zeilen vanaf de plaats tussen de eilanden naar het mooie eiland Medan, waar we op een mooie en rustige plek in het zand lagen.
Hier hebben we 2 dagen uitgerust en lekker gezwommen.

Van daaruit zijn we direct een nachtje doorgevaren naar LOMBOK, waar we in Medana marina aan een mooring hebben gelegen.
Het eiland Sumbawa, wat tussen Komodo en Lombok ligt hebben we overgeslagen, volgens de pilot niet zo interessant voor de zeiler en erg arm. We zitten nu wel met een pak schriften en pennen/potloden etc. wat we voor de kinderen aldaar hadden gekocht. Maar daar vinden we vast wel een nieuwe bestemming voor.
Vanuit Medana marina in Lombok zijn we met taxi en ferry naar het nabij gelegen GILI AIR geweest, zeer de moeite waard, wel echt een toeristen eiland, met vele barretjes en eet gelegenheden, maar zeer gezellig. Nog enkele Nederlandse meiden tegen gekomen en gezellig staan praten met elkaar.
De volgende dag met een taxi naar de hoofdstad gereden, Mataram, om bij onze 'vrienden' van de immigration de Visa te verlengen, ging redelijk goed!
De tweede dag lieten ze ons gewoon een DAG wachten voor de stempel, jammer doch helaas, we hebben hem, weer een maand erbij.

Wederom met dezelfde man/taxi naar Sengigi geweest en naar het olifanten park, OOK zeer de moeite waard, mooie foto,s gemaakt en veel moois gezien. We hadden samen echt besloten om de boot te laten liggen en met openbaar vervoer de zaken te verkennen, even NIET zeilen!
We hebben er samen van genoten en hadden veel steun van de chauffeur, die goed Engels sprak, en het kost vergeleken met Nederland geen drol.
Lekker gegeten in de 'yachtclub' wat eigenlijk niets voorstelt, wordt volgens ons echt NOOIT een marina, alles is in verval!
Mensen zijn echter ontzettend behulpzaam en kruipen bijna voor je, echt HÉÉL bijzonder.

Marianne heeft tijdens HAAR wacht naar Lombok nog een 'very close encounter' gehad met een idioot die ons schip van véél TE dichtbij s, nachts wilde bekijken. Ze deed er alles aan om van koers te veranderen, maar die mongool bleef maar komen, tot...jawel...zo'n 50 meter.
Vrij grote coaster, ze riep mij in een beetje paniek ( zeer begrijpelijk als je de afstand zag) en die oetlul reageerde NIET op de VHF, ik scheen met een sterk licht etc. en even later had die zeepiraat er genoeg van en voer weg...'Dat hij spoedig de eewige jachtvelden mag bereiken'.

Ook zijn we nog rakeling net VOOR donker ontsnapt aan een grote dikke ( ongeveer 4 meter doorsnee) stalen cilinder, die onverlicht op zee dreef, oeffff!

Ook hebben we bijna de hele rit de stroom tegen gehad, 1-1.5 kn. Volgens de gegevens zou deze MEE moeten staan in deze tijd, maar ja..In live and in dreams, almost nothing is what it seems'.

Eergisteren avond dus de marina betaald en om 17.30 uur weg gevaren richting BALI. 60 nm is voor ons TE ver om in daglicht te doen en s'avonds kun je voor deze afstand mooie de tijd nemen om b.v. langzaam te zeilen. Maar....zó gaat het dan natuurlijk niet, 2 reven in het grootzeil, yankee half weggedraaid en toch....TE hard! Stroom staat natuurlijk NU MEE, wind is niet 2-3, maar 4-5, zee is net een pruttelpot met die ongekende stromingen, dan hard...dan zachter....dan vanaf stuurboord...dan vanaf....afijn, we slaken een zucht van verlichting als we s'morgens met licht aankomen, en DAT was de bedoeling! We schrikken ons te pletter als we de bedrijvigheid zien met toeristen boten etc. niet te geloven ZO druk. We zoeken naar een mooring, maar vinden die niet op een wat rustiger plaats. Dan komt er en bootje met zo'n charlatan aan die ons naar een mooring wil brengen, bijna onder druk....flikker even op, we zoeken zelf wel!
Uiteindelijk maneuvreert Marianne ons tussen de vele schepen en mooring lijnen door en besluiten we om toch maar voor anker te gaan ondanks dat er niet zo veel plaatsen zijn, WIJ pikken er een uit de cruising guide, en ankeren voor een strand op goeie afstand van de ondiepte.
En ja dus...er komt een bootje naar ons toe en verzoekt ons te vertrekken, 'dit is een watersport gebied' zegt die zangkanarie.
WIJ denken dat hij mooringen verhuurd en ons weg wil hebben, wij blijven vooralsnog liggen, we horen het wel. Komt er even later een Amerikaan van een zeiljacht naar ons toe en zegt dat het allemaal MAFIA is en dat iedereen je wilt besodemieteren, ja ja, AMERIKANEN!

We trekken zoals gewoonlijk ons EIGEN plan, gaan gewoon naar de kant met de dingy, gaan lekker eten, naar de stad voor een bril, bezoeken onze agent Ruth, EN blijven lekker liggen totdat we worden weggestuurd door DON CORLEONE himself.

We willen een weekje of 2-3 blijven om alles weer te zien, te bevoorraden, diesel bunkeren en water inslaan, want....je moet hier GEEN water MAKEN! Verder lekker te relaxen en te eten, en ons wederom mentaal voor te bereiden op de laatste 1000 mijl richting Maleisia-Thailand.

Zo jongens, geniet van de vele mooie foto's die weer op onze site staan en....blijf adem halen en gezond, dan kun je het lang volhouden.
Groet van deze kant en....Hans en Suzan, bedankt voor de gezelligheid.

' 't is de echte liefde , die bij verandering veranderen gaat, of zelf zich afkeert als zij afkeer ziet. O neen, zij is een baken dat steeds straalt.
Stormen trotseert en van geen wijken weet'.