Home Nieuws Wereldreis 2017 Nieuwsflits Juli Nieuwsflits 12 Juli LOH Buaya

Nieuwsflits 12 Juli LOH Buaya

Komodo eilanden/ Rinca, Indonesié, Positie...08gr39.171 Z 119gr42.842 Oost

Hallo, hier zijn we weer, géén autoriteiten bezocht, dus....HAPPY!

We liggen momenteel in een prachtige omgeving en een schitterende natuur. In een baai vlakbij het Ranger station, waar we vanmorgen een rondleiding hebben gehad in alle vroegte, 0700 uur om precies te zijn, om de Komodo draken te zien, Én die hebben we gezien, ongelooflijk!

Maar eerst even terug naar de laatste weken.

We hebben in fjord achtige ankerplaatsen gelegen, helemaal beschut met rondom een geweldige natuur.
Damo was zo,n plaats, waar bij zonsondergang grote VOS vleermuizen, (Pteropus Giganteus) overvlogen, ongelooflijk, leek wel iets uit de prehistorie. Van daaruit zijn we met de dingy naar het dichtst bijzijnde vissers dorpje geweest om van daaruit naar het 'stadje' RIUNG te lopen.
Nou, dat was een zéér lange tocht door de bergen, met als beloning een restaurant, waar we heerlijk hebben gegeten en gedronken, in de veronderstelling dat we met twee brommertjes terug zouden worden gereden. Je raadt het al...MOOI NIET! Wel tegen woekerprijzen, OOK mooi NIET! We lopen ons nog liever te pletter dan voor die prijzen te worden gebracht. En te pletter hebben we ons gelopen, niks mis mee, wel vroeg naar bed!

Helaas hebben we overal de stroom tegen, zeilen kunnen we soms, of 50% van de rit, maar altijd stroom tegen. De afstanden liggen tussen 25 en 40 mijl naar de volgende ankerplaats, dus dat is langzaam zeilend een eind vol te houden.
Op sommige plaatsen is het snorkelen prachtig, op andere plaatsen is het water troebel, vooral bij modder grond. Wel weer goed om te ankeren, meestal niet dieper dan 15-20 meter.
Er zouden overal ook Fretten/Egels/buideldieren en Herten zitten, nou, wij hebben ze niet gezien op één plaats na, ( herten).

We zitten sinds een weekje of zo bij de Komodo eilanden, veel leven in de brouwerij, daar ben IK persoonlijk wel blij mee. Eindelijk weer eens iets te doen. Veel ankerplaatsen zijn zéér stil, zeilers ontmoeten we niet sinds maanden en met elkaar ben je op een gegeven moment ook 'uitgepraat'. De eerste plaats hier was Labuan Bajo, met een leuk 'stadje', waar we vanaf een mooie ankerplaats naartoe zijn gelopen, deze wandeling was ook NIET mis. Hier kregen we wel een taxi terug, kost allemaal niet zo veel. Je kunt er eigenlijk alles kopen, 3 supermarkjes, weer een kaart voor internet gekocht, vele bureautjes die uitstapjes organiseren naar de eilanden, duiken-snorkelen-draken bekijken etc.
Dus ook...veel touristen, vooral jongeren, heel levendig dus!

Van daaruit zijn we een paar mijl zuid van Labuan Bajo gevaren, naar een Hotel/Resort, 2 mijl slechts. Weer in de modder kunnen ankeren en ondiep gelukkig. Dat begrijpen jullie pas als je ons ankerop ziet gaan OF we opnieuw moeten ankeren, ABSOLUUT NIET leuk, én gevaarlijk. De uitleg is simpel...verkeerde ketting en TE zwaar anker. In Thailand hebben we al contact gehad met een bedrijf voor de ketting, we moeten het dus nog even zo doen.

Op onze 'nieuwe' ankerplaats hebben we bij het resort HEERLIJK gegeten, ontzettend vriendelijk mensen en zéér behulpzaam.
In de stad hadden we een sympathieke taxi chauffeur ontmoet die ons via het resort naar een tank station heeft gebracht om 100 ltr, diesel te tanken. In het resort mochten we water halen voor de was/douche en wilden ze die ook nog naar de dingy sjouwen, mooi niet, dat doen we zelf.
Wel wilde de chauffeur de diesel naar de dingy sjouwen, geen speld tussen te krijgen...heeft een goeie fooi gehad!

Daarna zijn we naar een hier bekende ankerplaats ( Taluk Genggo) gevaren, is door de cruising guide de hemel in geprezen, maar...misschien zijn wij verzadigd! Omgeving was mooi, maar geen snorkeling door het troebele water, 4 keer ankerop, de eerste keer zaten we met bijna laagwater op een dikke BOMBY, waar ik op moest gaan staan om de boot af te duwen, zodat Skipper Marianne de moter kon starten en naar voren kon varen...oeffff ! ZAND, stond er in de Guide, afijn, na 4 keer eindelijk in het zand gelukkig, er stonden nl flinke valwinden.
Vóór we daar kwamen moesten we door een nauwe straat tussen 2 eilanden, 'current is Fierce' of zo iets stond in de gids, nou mensen, FIERCER kon niet, 5.5 knoop TEGEN. Nou zullen jullie waarschijnlijk zeggen, 'dan heb je het niet goed berekend' en...DAT klopt natuurlijk.
Maar we hadden dit gedaan door eerst de gids te raadplegen etc. DUS...verkeerd gedacht...passage duurde ERG lang.

Maar op de weg terug liet Marianne zich niet foppen, ik twijfelde en twijfelde, maar de Skipper niet....6 knopen MEE, 12 knopen over de grond...wauw!
NU liggen we tussen de vele charter boten in voor anker, vlak voor het drukst bezochte Ranger station in de Komodo,s.
Ondanks de harde wind liggen we goed, en zien we in de middag de apen rennen en spelen. Zelfs OVER de ankerlijn van een charter boot op de boot klimmen, schitterend.

Vanmorgen zijn we om 0700 uur naar de kant gegaan, ( anders wordt het te druk) om de 'draken' te fotograferen en dus een rondleiding te krijgen. Zéér de moeite waard, vele draken gezien én hun maaltijd....BUFFELS! Die hebben ze met tientallen uitgezet als voedsel voor de Komodo draken. Die slaan toe...bijten met een dodelijk gif wat pas na 3-4 weken fataal is en verslinden daarna de buit. Vrouwlijke draken verslinden zelfs hun jongen. Ze leggen eieren in een diepe kuil en als de eieren uitkomen, kruipen de jongen hoog in een boom, DAT zou ik dus ook doen in zo,n geval, ha. We hadden een jonge gids die wist waar hij het over had. Ontzettend mooie ervaring!

Overigens staan de nieuwe foto,s binnenkort weer op de site, bedankt Jimmy.

Nou, dit was het weer in een kort bestek, morgen weer verder en over 2 weken in LOMBOK, waar we onze VISA wéér moeten verlengen Aghhh. Lombok moet een prachtig eiland zijn, buureiland van BALI. We zullen zien!

Groetjes aan iedereen en geniet van de ZOMER.

Talent is de enige grondstof die toeneemt bij gebruik.