Home Nieuws Wereldreis 2017 Nieuwsflits Mei Nieuwsflits 17 Mei Manokwari

Nieuwsflits 17 Mei Manokwari

Irian Jawa, Indonesié. Positie 0gr51.781 Zuid 134gr4.176 Oost

Selamat Siang, oftewel Goedendag.

Gisteren aangekomen in Manokwari, 2 dagen flink gezeild en 2 gemotord. 1 Dag met 2 reven in het grootzeil en Yankee een paar rollen in.
Wind tussen 20 en 30 knopen, gelukkig van de goede kant...schuin achter. Totaal onverwacht, waren omringt door zwarte wolken, flinke lichtflitsen, maar weinig regen.
Marianne heeft haar vis kunsten weer waar kunnen maken, n.l. 2 Mahi Mahi jongens, niet groot maar genoeg voor een paar dagen vis.

Ook hebben we weer de nodige spanning gehad, het blok tussen giek en grootschoot overloop brak tijdens Marianne d,r wacht. Onderkant rvs was middendoor gebroken. Giek zwaaide dus vrijelijk van de ene naar de andere kant op een rollend schip met vol zeil...NIET LEUK en ja...HOORT ER ALLEMAAL BIJ!
Marianne rammelde mij een beetje opgewonde uit mijn bed, ( s,nachts ), NIET LEUK.
Snel de bulletalie gegrepen die altijd ( gelukkig ) aan de giek vastzit, en samen met bulletalie en giek werd ik over het dek geslingerd, N.L.
Toen we eindelijk de giek hadden gefixeerd, snel het zeil naar beneden gehaald zodat het wat rustiger werd, pffff. N.L
Marianne had in de tussentijd snel een nieuw blok gevonden die wij op een voor mij nogal erotisch manier( in m,n blote kont op mijn buik )samen hebben bevestigd, na eerst alles te hebben losgemaakt, de lijn verwijderd etc. met een koplampje op. Het duurde net NIET lang genoeg om een nieuw teakdek te maken.

Ook hebben we onderweg diverse bomen/takken geraakt met flinke bonzen tegen het schip, wat een teringzooi drijft er rond, maar...lees maar even door, er komt nog meer teringzooi aan.

Na aankomst in Manokwari de baai ingevaren en 'proberen' een ankerplaats te vinden, na 5 keer ankeren in een diepte varierend van 15 tot 20 meter hadden we eindelijk een beetje houvast, flink veel ketting erachteraan en ..plaats rust. We hebben weinig en slecht geslapen tijden de trip en waren kapot. Het is er één grote vuilnisbelt, op de bodem en OP het water, iedereen dumpt ALLES in het water, één smerige rotzooi. Wij hebben voor deze plaats gekozen omdat het een tussenstop was, 450 mijl en nog 240 te gaan naar Raja Ampat, DE plaats om te snorkelen/duiken. Nou, conclusie...dat hadden we niet moeten doen, dat is ook de reden dat ik dit bericht een dag LATER schrijf, anders had het er nog beroerder uitgezien. Dat was ook voornamelijk te danken aan die imbecielen officials, WAT EEN DOM VOLK!

Maar voordat we daar van konden 'genieten' moesten we eerst nog even aan de kant zien te komen, bijna onmogelijk door het getij en het gebrek aan plaatsen waar de dingy kon liggen. Achter ons was een groot 'dorp' op palen met gebrekkige huisjes waar we toch maar naartoe zijn geroeid. Daar werden we door 1450 kinderen en volwassenen ontvangen, alles liep uit en een paar mensen wezen ons een 'plaats 'om de dingy neer te leggen, een soort Russische roulette. Kinderen riepen van alles en nog wat naar ons, ( zou je in Bangkok verwachten), maar door hun gebrek aan Engels konden we hen dat niet kwalijk nemen. In het straatje naar de weg tussen de huizen door nog een paar keer m,n hand los moeten RUKKEN, omdat een dronkaard veééél te diep in het door zichzelf gemaakte drankje had gekeken.

Apperpo drank, de regering heeft in al z,n wijsheid 2 jaar geleden besloten om de drank volledig uit te bannen, behalve in Resorts en Hotels.
Het Moslim geloof heeft dus 2 wijsheden, één is dat een Moslim GEEN alcohol mag nuttigen en 2, het moet ook géén geld kosten en minder tourisme opleveren natuurlijk, erg dubbel!
Een erg GROTE wat extremere partij wil zelfs een wet erdoor heen krijgen dat het drinken van een biertje je 2 jaar gevangenisstraf moet opleveren. Dan had IK hier een levenslange gevangenis straf moeten uitzitten, want....er zijn ALTIJD wel winkeltjes die aan illegale verkoop doen.

Op het moment luisteren we met open oren naar de Imans die vanuit hun ivoren toren het geloof uitschreeuwen door zeer versterkte luidsprekers, en dat maal drie en NIET synchroom, schitterend!

En nou komen de officials aan de beurt, een stelletje incompetente idioten die absoluut NIET weten waar ze mee bezig zijn.
Regel is...je klaart in op een bepaalde plaats, en daarna hoef je alleen maar in de volgende plaats naar de havenmeester te gaan om je briefje van de vorige haven af te geven en als je weggaat een nieuw briefje te halen voor de volgende plaats, simpel of niet?
Neen hoor, niet hier. Havenmeester geeft NIET thuis..'nee nee, je moet echt niet bij mij zijn' je moet naar de andere officials, grrrrr, oetlul, verbrand je uniform en blijf er lekker inzitten.
Dus, op naar de 'officials'. 'hallo, wat komt U doen' ?
Eerst komt er iemand in vol ornaat aanlopen, ziet ons en draaid 180 graden om en verdwijnt. Vervolgens gaat er een deur op van een ander kantoor, stapt naar buiten, kijkt naar ons en draait zich bijna een hernia terug het kantoor in. Daarna horen we bijna hysterisch gelach, en even later komt er weer zo,n mafketel aanlopen. We moeten even wachten todat er iemand komt die Engels spreekt. En NIEMAND spreekt Engels, werkelijk NIEMAND.
10 minuten later komt staats mongool nr zoveel binnen, doet net of hij de Engelse taal heeft uitgevonden en wenkt ons mee naar zijn kantoor, waar die andere malloten zitten. Hij vraagt ons wat we komen doen, wij leggen dat uit, hij snapt het niet, wij leggen het nog beter uit, hij snapt er nog minder van, doet heel belangrijk maar weet geen flikker. Hij stelt voor dat we in gaan klaren bij de Customs=Immigration en Quarentine. DAT hebben we al gedaan sufkut, in JAYAPURA, wij hoeven allen maar het briefje van de harbormaster af te geven en bij vertrek een nieuw briefje te halen. En de havenmeester durft dat niet omdat die bejaarde GEEN Engels spreekt.
'Dan bel in wel naar Immigration' was zijn antwoord, moet je lekker zelf weten was het onze. hij pakte terloops ook nog even mijn dokumenten van Quarentine en Immigration, de Officiele dus. Ik wilde die graag snel terug hebben, maar, wat die mafkees beet had, liet ie niet meer los, een soort bull terrier met een hersenafwijking. Nou, om dit verhaal iets in te korten, Immigratie komt de papieren op zijn kantoor nakijken, we moeten een dag voor we vertrekken langs komen en DAN krijg ik MIJN papier weer terug....wordt vervolgt, waarschijnlijk morgen, want IK heb het hier gehad!
We hebben wel 100 ltr. diesel bij de pomp in KANNEN kunnen halen voor 53 cent per ltr. Zéér intensief karwei, maar met de geweldige hulp van een gezin aan de andere kant van de baai is het allemaal gelukt. Mensen zijn zo vriendelijk en behulpzaam en ze behandelen ons alsof we ze zojuist hun vrijheid hebben teruggegeven, vriendelijk en onderdanig.
Het is wel een vrouw onvriendelijk land, Ik krijg een hand en Marianne kijken ze nauwelijks aan, het is MISTER MISTER.
Zal de Moslim cultuur wel zijn!

Ook nog gisterenavond een 'close encounter' gehad met een bezopen figuur. Vroeg naar bed vanwege moeheid, frustratie etc.
Liggen we vast te slapen, word ik in ene wakker doordat iemand Mister Mister van HEEL dichtbij roept.
Ik roep gotverdomme, flikker op, maar ga toch maar even kijken. Dus deur open, want die zit van binnen ALTIJD dicht, ik naar buiten en...staat daar plotseling iemand in het gangboord terwijl een andere persoon in een grote kano zit te wachten. Kijk, en DAAR ben IK nou weer goed in al zeg ik het zelf. Dus dringend verzocht het schip te verlaten en NOOIT meer terug te komen, waaraan deze man ook onmiddellijk gevolg gaf, prima geregeld dus.

Nou mensen, morgen waarschijnlijk naar die geuniformeerde wereld veroveraars toe en dan WEGWEZEN en alleen maar kleine eilandje ZONDER havenmeester aandoen, die zijn er genoeg.

De groeten en maak er iets van.

p.s. Er staan weer nieuwe foto,s op de site

Geen mens is zo blind als hij die niet wil zien.