Home Nieuws Wereldreis 2016 Nieuwsflits Juni Nieuwsflits 18 Juni Epi eiland

Nieuwsflits 18 Juni Epi eiland

Zaterdag, positie...16gr35.702Z 168gr09.835 Oost

Hallo, hoe is het bij jullie, vakanties weer gepland? Boot weer uit de mottenballen, klaar voor de zomer dus, we hopen dat die dit jaar goed zal zijn met veel zon.
Hier schijnt de zon eindelijk ook weer en krijgen we weer wat energie dankzij de zonnepanelen.
Zoals je leest, hebben we Efate dus verlaten, na een bezoek aan de Customs, waar we moesten betalen en een enveloppe meekregen voor Luganville, waar we gedeeltelijk uit moeten klaren voor Vanuatu.
Maar eerst Efate....mooie foto,s gemaakt van de groente en fruitmarkt met bijbehorende vrolijke dames in prachtige gekleurde kleding.
Diesel ingenomen in kannen, afscheid genomen van Yachting World, waarvan we de mooring hadden gehuurd, een nieuwe gasfles gekocht omdat ze de 'oude' plastic fles niet mochten vullen, NOG meer boodschappen gedaan, afscheid genomen van zeiljacht Calamares met Walter en Emmie, die via de Torres street naar Indonesie gaan. We zullen het borrelen missen!
Van 'hoofdstad' Efate door naar de 25 mijl verderop gelegen Eseme bay en daar in een hoekje voor anker, goeie ankergrond en een mooie omgeving. Hier kwam een kleine kano met 2 broertjes even gedag zeggen, 2 lachebekjes en zeer vrolijk. Na ze wat koekjes en twee T-shirt te hebben gegeven gingen ze natuurlijk ook op de foto, ze poseerde er echt voor, prachtig. De andere dag kwamen ze met vieren terug en hadden groenten meegebracht, dus...weer koekjes.
Na een paar dagen werd het weer wat beter en zijn we ankerop gegaan richtig EMEA, het volgende eiland, 40 mijl verder.
We hadden harde wind uit de goede richting, maar...hele dag regen en windstoten, getver!
De volgende dag weer gauw vertrokken naar het grotere eiland EPI, waar we nu voor anker liggen.
Gisteren de kant op geweest met de 'Boop sloop' en richting een ander dorp gelopen, waar een groentemarkt zou zijn elke 2e week van de maand. Na een zeer lange en vermoeide wandeling de berg op en af door de jungle met een brandende zon en zeer warm,, (wel vroeg gegaan) bleek dat het een feestdag was, dus....geen markt! Geen seconde spijt gehad van de trip omdat we langs verschillende kleine dorpjes zijn gekomen, hier en daar een praatje hebben gemaakt, (ze spreken Pidgin, een mengelmoes van lokale en Engelse taal, mijn lievelings taal) Ze leven eenvoudig in rieten huisjes en het ziet er allemaal zeer schoon uit. Mensen zwaaien en roepen, onderweg 2 kokosnoten gekocht van 2 jongetjes die niet ouder waren dan 4-5 jaar. Overal lopen er kippen en kleine zwijntjes en koeien rond en er wordt veel gevist. Ze vinden het prachtig als je ze fotografeert en gaan er uitgebreid voor staan, zoals een vrouw met baby en een gezinnetje met 4 kinderen.
Op de terugweg kwamen we een pickup tegen die stopte en vroeg of we mee wilden rijden naar Lamen Bay, waar we lagen. We riepen beide tegelijk JA. Bleken de 3 mannen achterin leraren te zijn, één was leraar Engels, één deed de agrarische sector en de derde Economie.
Éen van de mannen kwam van FIJI. Na de problemen van de wereld even te hebben doorgenomen werden we van harte uitgenodigd om het grote dorp te verkennen, waar op dat moment een groot sportfestijn plaatsvond. Voetbal, Vollybal en Basketbal werden er gespeeld en het was er zeer druk met jeugd tussen 12 en 18 jaar. Een prettige manier om de mensen wat beter te leren kennen.
Tevens hebben we een afspraak om vanavond lokaal te gaan eten, we zijn benieuwd.
Intussen hebben we via een resort in Luganville een adres gekregen, waar we een solar controller unit naar toe kunnen laten sturen. Gelukkig onder garantie, vanuit de USA. Onze Morningstar heeft het begeven, komt overigens zelden voor.
Ook hebben we weer veel info gekregen v.w.b. inklaren voor de Solomons, in zoverre dat ik het al niet had opgezocht. Het veranderd heel snel daar. Olli, een zeiler uit Finland zit voor ons om het zo maar eens te zeggen, en geeft belangrijke info door. Hij gaat dezelfde route als wij naar de Solomons, alleen wij stoppen daar voor een paar maanden en hij gaat door naar Micronesie en de Filipijnen.
Zo mensen, dat was het weer voorlopig, jullie zijn weer op de hoogte van ons wel en wee.
Marianne snorkeld er vrolijk op los en hoopt nog steeds een Dugon te zien=onderwater koe. We wachten af!
Gezegde; 'De rivier stroomt geruisloos als het water diep is'.

We willen na Luganville op weg naar de Solomons, ook de Torres eilanden nog bezoeken en kunnen daar in SOLE eiland bij de Customs helemaal uitklaren, maar daar moet je wel toestemming voor hebben.