Home Nieuws Wereldreis 2016 Nieuwsflits Mei Nieuwsflits 29 Mei atol Ouveá op de Loyalty islands

Nieuwsflits 29 Mei atol Ouveá op de Loyalty islands

Positie 20gr 42.827 Z 166gr 25.303 E

Vanmorgen vroeg om 0600 PT geankerd op het prachtige atol Ouveá op de Loyalty islands

Maar eerst even de afgelopen week, nadat we zijn uitgeklaard en naar de mooie Prony baai zijn gezeild...'aan de wind', lang geleden maar wel weer even lekker, de afstand van 30 mijl zaten er snel op.

Aan een mooring bij het eiland Ílot Casy, waar we een schitterende wandeling hebben gemaakt over het eiland met z,n vervallen Resort en rood gesteente. We zijn hier twee nachten gebleven en toen 30 mijl verder gegaan naar een andere ankerbaai. Dit stuk nog kunnen zeilen, en de dagen erna was het over, totale blakte, en dát zou zo blijven tot volgende week, géén prettig vooruitzicht. Nog 2 dagen verder gegaan aan de noordkant tot Íllot de Toupeti. De avond tevoren met veel moeite een weerbericht binnen gehaald, en....een nachtje wind, Z.O. tussen 7 en 10 knopen, goeie richting en genoeg wind. de afstand was slechts 61 mijl, dus...langzaam varen, en daar heb je dus weinig wind voor nodig. Gaan met die banaan, even een paar uur gerust van de 25 mijl lange trip s'morgens en om 1600 uur het anker eruit. De noordkant ligt helaas vol me rotsen/koraal, en er is moeilijk te ankeren, maar....we kregen het anker gelukkig los.
We moesten zorgen dat we voor donker de pas uit waren, vanaf de ankerplaats 8 nm, dus we vertrokken eigenlijk té vroeg. Het is hier om 1800 uur pikdonker en s'morgen gaat het licht om 0600 uur weer aan.
Hele nacht moeten afremmen, wind was wat vlagerig en vaak meer tussen de 10 en 17 knopen, dus we gingen veel te hard. Om 2300 uur twee reven erin en bij de wisseling van de wacht om 0200 uur bijna heel het voorzeil weg. Dan blijven de golven maar NIET de snelheid, dus rollen als een gek. Maar...precies op tijd (0600 uur) bij de ingang van het smalle rif, met donker wolken en motregen naar binnen.
Prachtige ankerplaats gevonden op 7 meter diepte in zand, met een prachtig wit zanstrand voor de deur. Anker konden we zien liggen, en het uitzicht was op rieten hutten en palmbomen. Één van de mooiste eilanden/ Atols tot nu toe, én een mooie tussenstop naar Efate, Vanuatu, 220 mijl verder in dezelfde richting, bijna pal noord.

We zijn blij dat we NC hebben verlaten, het had naar onze mening weinig te bieden, waar we nu liggen is waar we het eigenlijk voor doen, de zon is gaan schijnen en we liggen in een prachtige omgeving in kraakhelder water.
Morgen gaan we ankerop en 10 mijl verder naar het 'hoofddorp', waar we weer zullen ankeren in zandgrond en diep blauw water.

Begin volgende week als er weer wat wind komt door naar Vanuatu, maar dat is voor de volgende mail.

We wensen iedereen een goede en mooie zomer toe en een goede gezondheid.
Internet bestaat hier niet, dus we moeten wachten tot we in Efate zijn om mailtjes te beantwoorden.

groetjes.

Laat het leven je overkomen. Geloof me, het heeft het altijd bij het rechte eind. Altijd.

Rainer Marika Rilke.

P.s. Morgenmiddag 0m 1500 uur PT gaan we vertrekken naar Efate, aankomst hopelijk op woensdag 1 juni.