Home Nieuws Wereldreis 2014 Nieuwsflits December Nieuwsflits 3 December Roatan Honduras

Nieuwsflits 3 December Roatan Honduras

Buenos Dias signores en signoritas,

Hier zijn we weer met een update vanuit een winderig en regenachtig Roatan. Het valt er soms met bakken uit, maar...goed voor de watertanks, dan hoeven we de watermaker niet te gebruiken, we hebben nl weinig power om de batterijen te laden, zonnepanelen doen het zonder zon NIET, én...generator doet het ook NIET!

Maar we zullen bij het begin beginnen, en dat is nog op de Rio Dulce, waar we in het vorige bericht aangaven dat we gingen vertrekken. Kennen jullie die bak van die vertrekkers, juist, die vertrokken niet!
Op een ankerplaats op de rivier werd duidelijk dat er toch weer iets aan de hand was waardoor we moesten terugkeren. Dat betekende tevens dat we weer een dag of 10 moesten wachten op genoeg water op de drempel bij de uitgang van de rivier.
Wat was er aan de hand, Marianne had al een paar dagen een grote rode bult op haar schouderblad, die steeds pijnlijker werd.
Besloten om terug te keren en een dokter te gaan bezoeken. Die stelde vast dat er een ontsteking zat en dat er direct moest worden ingegrepen. Hij was gelukkig een algemeen chirurg, en na een fikse verdoving sneet hij de zaak open, wat gepaart ging met VÉÉl pijn, ondanks de verdoving. Aangezien er alleen maar bloed uitkwam, moest hij dieper gaan om de pus te bereiken, hetgeen nog meer pijn veroorzaakte. Ze lag te rollen op het bed, en ik zei nog, 'kijk uit dat je er niet afrolt', anders breek je misschien ook nog je nek, en dan duurt het nog langer! Kon ze niet waarderen dat watje. Afijn, na een uurtje snij en hakwerk, en 120 euro armer,konden we weer richting boot, en moesten we een week later terugkomen, en natuurlijk 10 dagen antibiotica slikken.
Na een week bleek alles weer goed te zijn en konden we opnieuw vertrekken.

Toen die dag was aangebroken zijn we achter de UNWIND van Margret en Niels gevaren om over de 'bar' te komen zonder vast te lopen. De UNWIND heeft een hefkiel en zijn dan 1.50m diep. Alles ging goed gelukkig en we zijn direct in het donker naar de 12 mijl verderop   gelegen bahia Grasiosa gevaren. De regen kwam er met bakken uit en de wind liet zich ook niet onbetuigd. Hier hebben we 2 dagen gelegen en hebben 30 uur constante regen gehad, maar we lagen als een huis in de zeer goed beschutte baai. Toen het allemaal wat rustiger werd zijn we vertrokken en hebben de hele reis gemotord, 24 uur, jachie!! Op het eerste eiland Utila ingeklaard en daar drie nachten gelegen.
De weerberichten waren echter niet best en we zijn dan ook gauw vertrokken naar Roatan, waar we 's middags aankwamen en direct naar een marina zijn gegaan omdat de voorspellingen NIET goed waren. Daar een paar dagen slecht weer gehad met veel wind. Nu liggen we weer voor anker en dat is een stuk aangenamer. Het is hier rustig, slechts een paar boten, gelukkig weinig Amerikanen.
Amerikanen, ja, wat zal ik ervan zeggen, zonder te generaliseren, hetgeen wel moeilijk is. N.l. bijna alle Yankees die we in Guatemala hebben ontmoet, hebben op ons niet zo'n beste indruk gemaakt. ( sorry Charles).
Een zelfingenomen volk dat alleen maar wil spreken en NOOIT de moeite neemt om te luisteren, die alles 'amazing' vinden, zelfs als ze hun teen in het water stoppen, tot het gruwelijke toe kunnen overdrijven én...overal bang van zijn etc. etc. Neen, we hebben er NIKS mee.

Nu zijn we druk bezig onderdelen te verkrijgen uit de USA voor onze generator. Die loopt perfect, maar produceert geen electriciteit.
Dus...de batterijen worden niet geladen omdat de acculader geen stroom krijgt etc. Contact gehad met Nederland, over en weer e-mail uitgewisseld, Niels heeft de hele kolerezooi doorgemeten etc. Conclusie vanuit Nederland is AVR ( automatisch Volt Regelaar) is kapot.
Kortste klap is om deze in Amerika te bestellen, en dat hebben we intussen gedaan, peperduur, maar wat moet je anders. EEN BODEMLOZE PUT, deze naam zou ik geven aan een volgend schip, welke er NIET zal komen.
Als het onderdeel binnen is, gaan we weer verder richting Guanaja, 30 mijl verderop. Kerst hopen we in Providencia te vieren.
Marianne heeft intussen de boot "KERSTKLAAR" gemaakt en ik ga aan een biertje beginnen.
We wensen jullie fijne feestdagen toe en tot het volgende bericht.

'Tuur slechts zelden naar de top van je levensberg, maar geniet bij elke stap van het uitzicht.