Home Nieuws Wereldreis 2014 Nieuwsflits April Nieuwsflits 24 April back in Ceinfuego, Cuba, bon dia Kapitalist​o

Nieuwsflits 24 April back in Ceinfuego, Cuba, bon dia Kapitalist​o

Hallo iedereen,

Donderdag 24 april weer teruggekomen uit Nederland, na 6 weken verblijf aldaar in een mooie stacaravan, bedankt Jan en Wil.

De reden om naar Nederland te gaan lag bij de zeer slechte gezondheid van mijn moeder, 86 jaar. Na een paar berichten van mijn broer Jan en zijn vrouw Wil, besloten om niet tot het laatste moment te wachten, dan zouden we misschien te laat zijn.
Hier in Ceinfuego hadden we de kans om de boot in de marina te stallen en via Havana naar Nederland te vliegen. Dat het niet gemakkelijk zou zijn om vervoer te krijgen naar het vliegveld wisten we, 350 km ver weg is niet niks, zeker niet als je moet slalommen tussen de vele kuilen. Dat het bijna onmogelijk was, bleek pas toen we weg wilde. Taxi kwam niet en daarna gebelde taxi liet het ook afweten. Met hulp van de beveiliging van de marina en na veel gejakker door de stad tot we iemand hadden gevonden die ons met een enigsinds redelijke auto weg wilde brengen, was het dan eindelijk na bijna 3 uur gelukt om richting vliegvels te gaan. Dat er onderweg nog van alles gebeurde zoals een wegvliegende ruitenwisser, DAAR zullen we het maar niet verder over hebben, all in the game!We waren net op tijd, en daar ging het om.
Na aankomst in Nederland bleek mijn moeder zo ziek dat we besloten ( via mijn broer en zijn vrouw) om in een stacaravan te trekken.
Vanuit deze plaats hebben we een auto gehuurd en zijn diverse keren bij haar op bezoek geweest en hebben één van de paasdagen samen met haar bij mijn broer doorgebracht in Uden.
We hebben mooie weken gehad in Nederland en ook nog kans gezien om diverse bootspullen te kopen, even vreesden we voor te veel gewicht, maar dat was PRECIES goed gelukkig.Ook nog tijd gehad om diverse vrienden te bezoeken en sorry voor degenen die we helaas niet konden bezoeken vanwege afstand e.d.
We hebben afscheid kunnen nemen van mijn moeder, en daar ging het om,ze gaat zeer snel achteruit!
Wij moesten ook weer terug zijn op 26 april, daar hadden we een contract voor moeten tekenen, en volgens Nederlandse zeilers die hier al meer zijn geweest moet je je daar ook ZEKER aan houden, anders bestaat er een kans dat de boot aan de ketting word gelegd en in beslag genomen. Normaal hecht ik niet zoveel waarde aan die verhalen, maar....met ons geluk moet je de goden NIET verzoeken.
In Nederland zijn we zolang in de watten gelegd, dat we kilo's zijn aangekomen, diegene die hier verantwoordelijk voor zijn krijgen t.z.t. nog een rekening van de sportschool, tis maar dat je het weet, ha.
Na een uur vertraging eindelijk opgestegen richting Cuba en daar dezelfde dag ( in Nederland is het 6 uur later)'s-middags geland om 1600 uur.
Even nagedacht over de reis terug naar Ceinfuego, maar toch besloten om geen risiko's te nemen en direct door te gaan. We wilden eigenlijk een dag uitrusten om ergens in Havana een kamer te zoeken. Hiervan afgezien omdat een taxi naar zo'n kamer 25 dollar zou gaan kosten en de kamer OOK 25 dollar, en dan moesten we toch nog naar Ceinfuego. Taxi kost 120 dollar heen en hetzelfde bedrag terug, mucho dinero!
's Avonds aangekomen bij de marina,en na wederom checken van de koffers eindelijk naar de boot kunnen gaan waar we na een alcoholisch versnapering doodmoe naar bed gingen. Vandaag, na 2 dagen hard werken aan boord, kunnen we weer wat relaxen en van onze 40 jarige trouwdag genieten. Jullie zijn allemaal uitgenodigd op ons feesie!!!!!!!
We willen nog een paar weken blijven hier en wat aan sideseeing doen en dan direct doorgaan naar de Rio Dulce, Guatemala, waar we het hurricane seizoen zullen doorbrengen.We wensen iedereen een prachtig zeilseizoen en een goede zomer toe en voor de niet watersporters, geniet met volle teugen!
Verder willen we iedereen bedanken voor de prettige tijd in Nederland.

Gezegde; Bijt je niet vast in je droom, maar laat haar niet los.